north vietnam and Maleisia KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fenke Seegers - WaarBenJij.nu north vietnam and Maleisia KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fenke Seegers - WaarBenJij.nu

north vietnam and Maleisia KL

Door: fenke

Blijf op de hoogte en volg Fenke

13 Mei 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Tsja, als je midden in de nacht moet wachten op je vlucht wat doe je dan.. Een goed moment om nog wat te schrijven over mijn adventure :).

Vanuit Ninh Binh ging de reis door naar Hanoi. Hier had een vriendin, uit nieuw zeeland nu wonend in Hanoi, al een hostel voor mij geboekt dus lekker makkelijk. Heerlijk 2 dagen naar Ha long Bay geweest. Zet mij op een boot en ik wordt er blij van, kon mijn geluk niet op. Prachtig schip, luxe hut en strakblauwe lucht. O en natuurlijk heerlijk bijkletsen onder een prachtige sterrenhemel met volle maan! Na twee dagen in heaven on earth afscheid genomen (het enige lastige met reizen wat mij betreft) en op naar een ander vriendinnetje. Haar ken ik uit Nederland en ze woont voor een jaar in Hanoi. Lekker een motorbike gehuurd en rondtouren. Dit was ook de laatste dag met een aantal vrienden die ik in vietnam heb leren kennen dus gezellig met zn allen erop uit. scooterrijden hier was toch wel de grootste uitdaging maar ook enorm gaaf! Hanoi is echt geweldig en the old quarter is pure gezelligheid met alle smalle straatjes en mensen die 'op straat' eten. De krukjes zijn zo klein dat je als buitenlander aan komt ze er snel een aantal stapelen. Je krijgt gewoon spierpijn als je op 1 zit, bij ons zouden het kinderstoeltjes zijn ;).
Na een gezellige laatste avond in the lampoonbar op naar bed aangezien de taxi ons vroeg op kwam halen. Samen met Riette (vriendin uit Nl) naar Kuala Lumpur, Maleisie gevlogen. Heerlijk onvoorbereid ook weer. Na ongeveer 1,5 dag in KL hadden we de stad wel gezien en een bus geboekt naar Taman Negara, de jungle! Ik moet wel zeggen dat KL duidelijk veel meer ontwikkeld is dan Vietnam en dat was zeker ook weer even wennen! Roltrappen, shoppingmalls en metro had ik al even niet gezien.
Na een aantal uur reizen kwamen we aan bij een schattig hostel en een gelukje gratis update naar een twinroom omdat de dorm vol was. Beneden aan het water vond alle activiteit plaats lees; zes boten op de rivier waar je wat te eten kon krijgen ;). De cultuur in Maleisie bestaat eigenlijk uit 3 groepen. Natuurlijk de maleisiers zelf maar ook indiers en chinesen zijn hier goed vertegenwoordigd. Aan lekker eten dus geen gebrek! De grootste religie hier is de Islam. Een groot percentage vrouwen is gekleed met een hoofddoek. Echter zijn ze helemaal niet oordelend naar westerse toe die geen hoofddoek dragen of schaarser gekleed zijn. Eigenlijk zijn wij met zn twee, beiden blond met blauwe ogen, een kleine attractie opzich. Een voorbeeld; we waren in een olifant rescue centrum waar je de olifanten babys mocht voeren. Terwijl wij helemaal in de ban waren van al die schattige kleine fantjes wilden de locals, mahoot (olifanttrainer) en gids met ons op de foto. Waar ze in Vietnam heel erg waren van het aanraken van je witte huid en dit heel verlegen kwamen vragen of stiekem fotos maakten zijn ze hier een stuk zelfverzekerder maar nog steeds beleefd! Maar terug naar Taman Negara; hier een aantal dingen ondernomen, canopy walk, bergje beklimmen, night safari, dorpje bezocht etc. Allemaal erg leuk maar pfoe de luchtvochtigheid daar is immens hoog. Op het moment dat je de douche uitstapt sta je alweer te zweten. Een bergje beklimmen.. halverwege werden de eerste shirts al uitgewrongen. Maar het wend, vooral belangrijk om veeeeel te drinken en altijd water mee te nemen! Na 3 dagen jungle en 100 muggenbulten rijker werd het tijd om nog ergens een kleurtje te ontwikkelen. Je zou denken dat ik met het mooie weet toch wel een beetje bruin zou zijn maar helaas. In vietnam was er veel sluierbewolking en in Maleisie is het gewoon te warm om in de zon te komen. Duss op naar een tropisch eiland. Perhentian is het geworden en hier heerlijk 2 dagen niks gedaa. Ook wel eens welkom! En toch nog een beetje kleur gekregen! Gister terug naar het vaste land waar Riette weer terug vloog naar huis. Ik ben vandaag vanuit Kota Bharu terug gevlogen naar Kuala Lumpur en via daar door naar Abu Dabi waar ik nu ben. Zo nog even 7,5 uur terug naar Amsterdam, uurtje treinen en dan hoop ik na zon 26 uur reizen weer veilig thuis aan te komen! Het was een prachtige maand gevuld met nieuwe ervaringen, prachtige cultuur, natuur en vooral ontspanning! (Excuus voor evt spelfouten ed, nu boarden en geen tijd om alles nog eens na te lezen)
Fenke

Actief sinds 30 Juni 2014